I slutet av mars i år rapporterade vi om att nästan hälften av alla svenska myndigheter levereras över det osäkra HTTP-protokollet. Sedan dess har det hänt en del när det kommer till IT-säkerhet. Bland annat har EU:s nya allmänna dataskyddsförordning (GDPR) börjas gälla, som ställer hårdare krav på hur olika IT-system säkras. Vi har även konstaterat att det kan bryta mot bestämmelserna i GDPR att inte använda sig av SSL. Med anledning av detta har vi bestämt att göra om undersökningen och se om det skett några förbättringar.
Undersökningen visar att 78 av 248 webbplatser använder HTTP-protokollet, medan 170 stycken använder HTTPS. Det ska jämföras med 112 (HTTP) och 136 (HTTPS) från föregående mätning. Därmed kan vi konstatera att 34 myndigheter har gått över från HTTP till HTTPS sedan 27 mars, då den första undersökningen utfördes. Det är en bra utveckling, vilket ökar andelen SSL-skyddade myndigheter från 55 % till 69 %. Det innebär dock att var tredje myndighetswebbplats fortfarande använder sig av ett osäkert kommunikationsprotokoll som inte hör hemma på en modern webbplats.
Anledningen till att det inte är säkert att kommunicera över HTTP, är att det då är möjligt för utomstående personer att tjuvlyssna på trafiken. Det är dock väldigt enkelt att skydda sig mot sådana attacker genom att istället leverera sin webbplats över det krypterade HTTPS-protokollet. Denna enkla åtgärd utförs ändå inte av 31 % av alla svenska myndigheter. Bland de myndigheter som har osäkra webbplatser kan nämnas Bokföringsnämnden, Domarnämnden, Fastighetsmäklarinspektionen, Kärnavfallsfonden och Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten.
Läs mer: Vad är HTTP respektive HTTPS?
Metod
Metoden som har använts i den här undersökningen är densamma som i föregående test. De myndigheter som ingår i undersökningen hämtades från det allmänna myndighetsregistret, som förvaltas av Statistiska centralbyrån. Fokus har varit på de statliga förvaltningsmyndigheterna, som enligt registret är 254 till antalet. Några av dessa saknar dock webbplats, eller var för tillfället inte nåbara, varför undersökningen bygger på 248 myndigheter. Dessa har undersökts med ett datorprogram som automatiskt kontrollerar om besökaren omdirigeras till en fungerande HTTPS-version när webbplatsen hämtas. Det är möjligt att använda både HTTP- och HTTPS-protokollen på samma domän, vilket vissa myndigheter gör. Dessa räknas dock inte som säkra i denna undersökning, eftersom webbplatsen fortfarande levereras på ett osäkert sätt. Om en besökare försöker nå en webbplats över HTTP-protokollet, så ska besökaren omdirigeras till motsvarande sida över HTTPS-protokollet, för att webbplatsen ska anses vara säker. På varje webbplats är det bara startsidan som har testats.
Vi ämnar göra om undersökningen om ytterligare några månader.
Resultat av undersökningen – samtliga myndigheter
Myndighet | HTTPS? |
---|---|
ALKOHOLSORTIMENTSNÄMNDEN | Ja |
ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN | Ja |
ANSVARSNÄMNDEN FÖR DJURENS HÄLSO- OCH SJUKVÅRD | Nej |
ARBETSFÖRMEDLINGEN | Ja |
ARBETSGIVARVERKET | Ja |
ARBETSMILJÖVERKET (AV) | Ja |
ARVFONDSDELEGATIONEN | Ja |
BARNOMBUDSMANNEN | Ja |
BLEKINGE TEKNISKA HÖGSKOLA | Ja |
BOKFÖRINGSNÄMNDEN | Nej |
BOLAGSVERKET | Nej |
BOVERKET | Ja |
BROTTSFÖREBYGGANDE RÅDET | Ja |
BROTTSOFFERMYNDIGHETEN | Ja |
CENTRALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN | Ja |
CENTRALA STUDIESTÖDSNÄMNDEN | Ja |
DATAINSPEKTIONEN | Ja |
DELEGATIONEN MOT SEGREGATION | Ja |
DISKRIMINERINGSOMBUDSMANNEN | Nej |
DOMARNÄMNDEN | Nej |
E-HÄLSOMYNDIGHETEN | Ja |
EKOBROTTSMYNDIGHETEN | Ja |
EKONOMISTYRNINGSVERKET | Ja |
E-LEGITIMATIONSNÄMNDEN | Ja |
ELSÄKERHETSVERKET | Ja |
ENERGIMARKNADSINSPEKTIONEN | Ja |
EXPORTKREDITNÄMNDEN | Ja |
FASTIGHETSMÄKLARINSPEKTIONEN | Nej |
FIDEIKOMMISSNÄMNDEN | Ja |
FINANSINSPEKTIONEN | Ja |
FINANSPOLITISKA RÅDET | Nej |
FOLKE BERNADOTTEAKADEMIN | Ja |
FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN | Ja |
FORSKARSKATTENÄMNDEN | Ja |
FORSKNINGSRÅDET F MILJÖ ARELLA NÄRINGAR OCH SAMH | Nej |
FORSKNINGSRÅDET FÖR HÄLSA, ARBETSLIV OCH VÄLFÄRD | Ja |
FORTIFIKATIONSVERKET | Nej |
FORUM FÖR LEVANDE HISTORIA | Ja |
FÖRSVARETS MATERIELVERK | Nej |
FÖRSVARETS RADIOANSTALT | Nej |
FÖRSVARSHÖGSKOLAN | Ja |
FÖRSVARSMAKTEN | Ja |
FÖRSÄKRINGSKASSAN | Ja |
GENTEKNIKNÄMNDEN | Ja |
GYMNASTIK- OCH IDROTTSHÖGSKOLAN (GIH) | Nej |
GÖTEBORGS UNIVERSITET | Ja |
HARPSUNDSNÄMNDEN | Nej |
HAVS- OCH VATTENMYNDIGHETEN | Ja |
HÄLSO- & SJUKVÅRDENS ANSVARSNÄMND | Nej |
HÖGSKOLAN DALARNA | Nej |
HÖGSKOLAN I BORÅS | Nej |
HÖGSKOLAN I GÄVLE | Ja |
HÖGSKOLAN I HALMSTAD | Nej |
HÖGSKOLAN I KRISTIANSTAD | Ja |
HÖGSKOLAN I SKÖVDE | Nej |
HÖGSKOLAN VÄST | Ja |
HÖGSKOLANS AVSKILJANDENÄMND | Ja |
ILO-KOMMITTÉN | Nej |
INSPEKTIONEN FÖR ARBETSLÖSHETSFÖRSÄKRING | Nej |
INSPEKTIONEN FÖR SOCIALFÖRSÄKRINGEN | Ja |
INSPEKTIONEN FÖR STRATEGISKA PRODUKTER | Nej |
INSPEKTIONEN FÖR VÅRD OCH OMSORG | Ja |
INSTITUTET FÖR ARBETSMARKNADS-OCH UTBILDNINGSPOLITISK UTVÄRDERING | Ja |
INSTITUTET FÖR RYMDFYSIK | Nej |
INSTITUTET FÖR SPRÅK OCH FOLKMINNEN | Nej |
JUSTITIEKANSLERN | Ja |
JÄMSTÄLLDHETSMYNDIGHETEN | Ja |
KAMMARKOLLEGIET | Ja |
KARLSTADS UNIVERSITET | Ja |
KAROLINSKA INSTITUTET | Ja |
KEMIKALIEINSPEKTIONEN | Ja |
KLIMATPOLITISKA RÅDET | Nej |
KOMMERSKOLLEGIUM | Ja |
KONJUNKTURINSTITUTET | Ja |
KONKURRENSVERKET | Nej |
KONSTFACK | Ja |
KONSTNÄRSNÄMNDEN | Nej |
KONSUMENTVERKET | Ja |
KRIGSFÖRSÄKRINGSNÄMNDEN | Ja |
KRIMINALVÅRDEN | Ja |
KRONOFOGDEMYNDIGHETEN | Ja |
KUNGLIGA BIBLIOTEKET | Ja |
KUNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN | Nej |
KUNGLIGA MUSIKHÖGSKOLAN | Ja |
KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN | Ja |
KUSTBEVAKNINGEN | Ja |
KÄRNAVFALLSFONDEN | Nej |
LAGRÅDET | Nej |
LANTMÄTERIET | Nej |
LINKÖPINGS UNIVERSITET | Ja |
LIVRUSTKAMMAREN OCH SKOKLOSTERS SLOTT MED STIFTELSEN HALLWYLSKA MUSEET | Nej |
LIVSMEDELSVERKET | Ja |
LOKALA SÄKERHETSNÄMNDEN VID BARSEBÄCK | Nej |
LOKALA SÄKERHETSNÄMNDEN VID FORSMARK | Ja |
LOKALA SÄKERHETSNÄMNDEN VID OSKARSHAMN | Ja |
LOKALA SÄKERHETSNÄMNDEN VID RINGHALS | Ja |
LOKALA SÄKERHETSNÄMNDEN VID STUDSVIK | Ja |
LOTTERIINSPEKTIONEN | Ja |
LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET | Ja |
LUNDS UNIVERSITET | Ja |
LÄKEMEDELSVERKET | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I BLEKINGE LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I DALARNAS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I GOTLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I GÄVLEBORGS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I HALLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I JÄMTLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I JÖNKÖPINGS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I KALMAR LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I KRONOBERGS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I NORRBOTTENS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I SKÅNE LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I STOCKHOLMS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I SÖDERMANLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I UPPSALA LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I VÄRMLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I VÄSTERBOTTENS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I VÄSTERNORRLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I VÄSTMANLANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I VÄSTRA GÖTALANDS LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I ÖREBRO LÄN | Ja |
LÄNSSTYRELSEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN | Ja |
MALMÖ UNIVERSITET | Ja |
MEDLINGSINSTITUTET | Nej |
MIGRATIONSVERKET | Ja |
MITTUNIVERSITETET | Ja |
MODERNA MUSEET | Ja |
MYNDIGHETEN FÖR DELAKTIGHET | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR FAMILJERÄTT OCH FÖRÄLDRASKAPSSTÖD | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR KULTURANALYS | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR PRESS, RADIO OCH TV | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR SAMHÄLLSSKYDD OCH BEREDSKAP (MSB) | Ja |
MYNDIGHETEN FÖR STÖD TILL TROSSAMFUND | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR TILLGÄNGLIGA MEDIER | Ja |
MYNDIGHETEN FÖR TILLVÄXTPOLITISKA UTVÄRDERINGAR OCH ANALYSER | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR UNGDOMS-OCH CIVILSAMHÄLLESFRÅGOR | Nej |
MYNDIGHETEN FÖR VÅRD- OCH OMSORGSANALYS | Ja |
MYNDIGHETEN FÖR YRKESHÖGSKOLAN | Ja |
MÄLARDALENS HÖGSKOLA | Nej |
NATIONALMUSEUM | Ja |
NATURHISTORISKA RIKSMUSEET | Nej |
NATURVÅRDSVERKET | Nej |
NORDISKA AFRIKAINSTITUTET | Nej |
NOTARIENÄMNDEN | Nej |
NÄMNDEN FÖR HEMSLÖJDSFRÅGOR | Ja |
NÄMNDEN FÖR STYRELSEREPRESENTATIONSFRÅGOR | Ja |
NÄMNDEN MOT DISKRIMINERING | Ja |
OLJEKRISNÄMNDEN | Ja |
PATENT- OCH REGISTRERINGSVERKET | Ja |
PATENTOMBUDSNÄMNDEN | Nej |
PENSIONSMYNDIGHETEN | Ja |
POLARFORSKNINGSSEKRETARIATET | Ja |
POLISMYNDIGHETEN | Ja |
REGERINGSKANSLIET | Ja |
REGIONALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN I GÖTEBORG | Ja |
REGIONALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN I LINKÖPING | Ja |
REGIONALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN I LUND | Ja |
REGIONALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN I STOCKHOLM | Ja |
REGIONALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN I UMEÅ | Ja |
REGIONALA ETIKPRÖVNINGSNÄMNDEN I UPPSALA | Ja |
RESEGARANTINÄMNDEN | Ja |
REVISORSINSPEKTIONEN | Ja |
RIKSANTIKVARIEÄMBETET | Ja |
RIKSARKIVET | Ja |
RIKSDAGENS ARVODESNÄMND | Nej |
RIKSGÄLDSKONTORET | Ja |
RYMDSTYRELSEN | Ja |
RÄTTSHJÄLPNÄMNDEN | Nej |
RÄTTSHJÄLPSMYNDIGHETEN | Nej |
RÄTTSMEDICINALVERKET | Ja |
SAMESKOLSTYRELSEN | Nej |
SAMETINGET | Ja |
SIDA | Ja |
SKATTERÄTTSNÄMNDEN | Ja |
SKATTEVERKET | Ja |
SKILJENÄMNDEN I VISSA TRYGGHETSFRÅGOR | Ja |
SKOGSSTYRELSEN | Ja |
SKOLFORSKNINGSINSTITUTET | Nej |
SKOLVÄSENDETS ÖVERKLAGANDENÄMND | Ja |
SOCIALSTYRELSEN | Nej |
SPECIALPEDAGOGISKA SKOLMYNDIGHETEN | Ja |
STATENS ANSVARSNÄMND | Nej |
STATENS BEREDNING FÖR MEDICINSK OCH SOCIAL UTVÄRDERING | Ja |
STATENS CENTRUM FÖR ARKITEKTUR OCH DESIGN | Ja |
STATENS ENERGIMYNDIGHET | Nej |
STATENS FASTIGHETSVERK | Ja |
STATENS FÖRSVARSHISTORISKA MUSEER | Nej |
STATENS GEOTEKNISKA INSTITUT | Nej |
STATENS HAVERIKOMMISSION | Ja |
STATENS HISTORISKA MUSEER | Nej |
STATENS INSPEKTION FÖR FÖRSVARSUNDERRÄTTELSEVERKSAMHETEN (SIUN) | Nej |
STATENS INSTITUTIONSSTYRELSE | Ja |
STATENS JORDBRUKSVERK | Nej |
STATENS KONSTRÅD | Ja |
STATENS KULTURRÅD | Nej |
STATENS MARITIMA MUSEER | Ja |
STATENS MEDIERÅD | Ja |
STATENS MUSEER FÖR VÄRLDSKULTUR | Nej |
STATENS MUSIKVERK | Ja |
STATENS NÄMND FÖR ARBETSTAGARES UPPFINNINGAR | Ja |
STATENS SERVICECENTER | Nej |
STATENS SKADEREGLERINGSNÄMND | Ja |
STATENS SKOLINSPEKTION | Ja |
STATENS SKOLVERK | Ja |
STATENS TJÄNSTEPENSIONS- OCH GRUPPLIVNÄMND | Ja |
STATENS TJÄNSTEPENSIONSVERK | Ja |
STATENS VETERINÄRMEDICINSKA ANSTALT | Nej |
STATENS VÄG- OCH TRANSPORTFORSKNINGSINSTITUT | Ja |
STATENS ÖVERKLAGANDENÄMND | Ja |
STATISTISKA CENTRALBYRÅN | Nej |
STATSKONTORET | Nej |
STOCKHOLMS KONSTNÄRLIGA HÖGSKOLA | Nej |
STOCKHOLMS UNIVERSITET | Ja |
STRÅLSÄKERHETSMYNDIGHETEN | Ja |
STYRELSEN FÖR ACKREDITERING OCH TEKNISK KONTROLL | Ja |
STYRELSEN FÖR SAMEFONDEN | Ja |
SVENSKA ESF-RÅDET | Ja |
SVENSKA FAO-KOMMITTÉN | Ja |
SVENSKA INSTITUTET | Ja |
SVENSKA INSTITUTET FÖR EUROPAPOLITISKA STUDIER | Nej |
SVERIGES FÖRFATTARFOND | Nej |
SVERIGES GEOLOGISKA UNDERSÖKNING | Ja |
SVERIGES LANTBRUKSUNIVERSITET | Ja |
SVERIGES METEOROLOGISKA OCH HYDROLOGISKA INSTITUT | Ja |
SÄKERHETS- OCH INTEGRITETSSKYDDSNÄMNDEN | Nej |
SÄKERHETSPOLISEN | Nej |
SÖDERTÖRNS HÖGSKOLA | Nej |
TANDVÅRDS-OCH LÄKEMEDELSFÖRMÅNSVERKET, TLV | Ja |
TILLVÄXTVERKET | Ja |
TOTALFÖRSVARETS FORSKNINGSINSTITUT, FOI | Ja |
TOTALFÖRSVARETS REKRYTERINGSMYNDIGHET | Nej |
TRAFIKANALYS | Ja |
TRAFIKVERKET | Ja |
TRANSPORTSTYRELSEN | Ja |
TULLVERKET | Nej |
UMEÅ UNIVERSITET | Nej |
UNIVERSITETS- OCH HÖGSKOLERÅDET | Ja |
UNIVERSITETSKANSLERSÄMBETET | Nej |
UPPHANDLINGSMYNDIGHETEN | Ja |
UPPSALA UNIVERSITET | Nej |
VALMYNDIGHETEN | Ja |
VERKET FÖR INNOVATIONSSYSTEM | Ja |
VETENSKAPSRÅDET | Ja |
ÅKLAGARMYNDIGHETEN | Ja |
ÖREBRO UNIVERSITET | Ja |
ÖVERKLAGANDENÄMNDEN FÖR HÖGSKOLAN | Ja |
ÖVERKLAGANDENÄMNDEN FÖR NÄMNDEMANNAUPPDRAG | Nej |
ÖVERKLAGANDENÄMNDEN FÖR STUDIESTÖD | Nej |
Undersökningen utförd av:
Emil Frisk
[email protected]
Bra och intressant artikel om ett synnerligen viktigt område; vår digitala säkerhet. Resultatet från i mars lika lite som utfallet av denna senaste undersökning är knappast ämnade att förvåna. Svenska myndigheters allt annat överskuggande uppgift är att tillvarata statens intressen (oavsett vilket parti eller grupp av partier som för tillfället innehar regeringsmakten). Ingen myndighet har skapats för att uteslutande förbättra medborgarnas livssituation. I den mån vi kan tillgodogöra oss några fördelar av myndigheters verksamhet beror det endast på att de sammanfaller med statens syften.
De svenska myndigheterna har ett medeltida ursprung i det att geniet Axel Oxenstierna organiserade och skapade regelverk vilka i stort sett fortfarande efterlevs. Oxenstiernas revolutionerande tanke bakom sin skapelse var att myndigheterna skulle hålla ihop, vara enade gentemot folket och icke-statliga aktörer. Utifrån dåtidens politiska landskap med fientliga grannar vid varje gräns och ett, p g a missnöje med tillhörighet, höga skatter och stora pålagor, upprorsbenäget folk hade systemet sitt absoluta berättigande.
Nu, däremot, nästan 400 år senare framstår myndigheterna som något patetiska då de fortfarande förefaller se både yttre och inre fiender överallt. Då hämtades makten och rätten av Guds nåde och nu består staten myndigheterna med samma auktoritet. Riksdagen är maktens yttersta garant med sin självpåtagna rätt att lagstifta och styra. Men varken Riksdag eller myndigheter verkar utefter några kända demokratiska processer. Den s k representativa demokratin är något helt annat och har enbart bidragit till att den svenska maktstrukturen stelnat i en egenmäktig och självförhärligande inkompetent styrelseform, vilken inte levererar något större värde till medborgarna.
Vi medborgare styrs av förbud, skyldigheter och massiv propaganda. De medborgerliga rättigheter vi påstås äga desavoueras lätt av de myndigheter som ”förvaltar” dem och våra domstolar, så fort vi hävdar denna rätt. Det finns förvisso ett antal myndigheter, vilka verkar ha anlagt en modern stil. Det är emellertid enbart tack vare EU som tvingat fram vissa smärre förändringar. Vid en konflikt faller alla myndigheter tillbaka i en vidrigt omedgörlig attityd utan chans till ändring. Den enda anledning till att myndigheterna uppdaterar sina sajters säkerhet är avhängigt den kritik de annars får utstå.
Flertalet av oss har det förvisso materiellt gott ställt, men när det kommer till inflytande och påverkan på vår tillvaro hänvisas vi till valurnorna vart fjärde år. Sveriges nuvarande statsskick motsvarar på intet sätt svenska folkets bildningsnivå och kulturella standard. Den s k representativa demokratin lever näppeligen upp till medborgarnas behov, önskningar eller ens förväntningar.
I september 2018 uppstår ett litet fönster där vi ges möjlighet att en gång för alla göra oss av med en mycket kostsam och fullständigt ineffektiv administration. Och dessutom förpassa en hel samhällsklass av välbetalda men ytterst improduktiva yrkespolitiker till historiens dynghög. Vad Sverige behöver är nytt blod, nya impulser, hederliga och transparenta politiker med en enkel vision om ett folkhem med plats för alla som själva vill ingå i en sådan samhörighet.